fredag 8 januari 2010

Hälsningar från Markus och Lena

Markus har lärt sig i skolan att det bara finns tre årstider i Thailand. Sommar sommar och sommar..:-)
Det är alltså sommar - den heta tiden mars- maj, sommar - regnperioden juni-okt och sommar - den varma tiden nov-feb. Just nu är vi alltså inne i den varma årstiden och det räcker gott för oss.
Thailändarna är ett härligt folk. De är alltid vänliga och ler. Man får aldrig bli upprörd på en thailändare. Hur arg man än är måste man le och vara vänlig. Annars får man en fiende för livet. Thailändarna är inte så noga som vi västerlänningar med att passa tider. Vi har väntat på städning sen i tisdags, men ingen har kommit. Jag har ringt vår kontaktperson här, Kwan, och idag har hon lovat att någon ska komma. Det blir intressant att se. Poolkillen har däremot varit hos oss tre gånger på en vecka.














Mackan dyker i poolen....













En av våra husödlor. Vi gillar dom för dom gillar mygg...














Här är en vy på huset och trädgården. //Lena

Markus: Jag vill hälsa till alla mina klasskompisar och kompisar och fröknar hemma i Sverige. Jag älskar Thailand och trivs bra på skolan. Jag älskar min pool fast jag hatar myggorna. På gympan i skolan badar jag i deras pool med mina kompisar och vi spelade vattenhandboll. Tuktuken är rolig att åka i. På sidan är det en moppe fast på andra sidan är det en vagn  som man sitter i. Min storasyster och jag har provat att köra när pappa satt med. Just nu sitter jag på internetcaféet. Nu ska vi gå och äta lunch. Sen ska vi bada.
Jag har redan fått lite färg. På morgonen kacklar kackelsjuan/tuppen så vi vaknar kl 7. Om ni åker till Thailand på vintern så får ni känna hur varmt här är. Jag har lärt mig hur man säger tack på thailändska om man är kille, kap kun kap. Tjejerna säjer ka kun ka .

Hälsningar från Markus

2 kommentarer:

5Holmbergare sa...

Nu är nästan alla samlade hos oss idag för att fira vår go´a pappa...men vi saknar er....suck soffan är ledig ingen som sover i den, Anders...haha...annars har vi det underbart svalt och skönt, inga mygg, inga ormar och framförallt inget svett...bara svensk husmanskost sås o potatis och svenska räfflade chips, krispiga flaeskesvålar, spröda ostkrokar,tråkigt malaco godis alla hälsar till er massor av kramar....16 dagar kvar tänkte höra om ni kan hämta oss alla i er Tuk Tuk..har ni bara en, kanske ni kan hyra en till det vore snällt..vi hörs närmre...

fröken sa...

Hej Markus!
Jätteroligt att läsa er Blogg. Jag är avundsjuk på allt utom ormarna. Jag har skrivit ett mail till din fröken så hon vet vad vi gör denna vecka i skolan. De andra i klassen blev avundsjuka när de hörde att du fick bada på rasterna. Att aldrig bli arg kan ju vara bra att lära sig men lär dig inte att inte komma i tid...
Há det riktigt bra!
Kram fröken Carina