söndag 14 mars 2010

Bali - here we come

Så landade vi då äntligen på Bali efter en lugn och fin flygtur på 2,5 timmar. Vårt första intryck blev något rörigt. Vid bagagebandet möttes vi upp av 4 (!) stycken killar som alla ville hämta bagagevagnar. De hade likadana skjortor på sig med en text  - Porter - och vi anade inte oråd. Givetvis ville de ha dricks sedan, och inte lite heller. Men Anders var bestämd och de nöjde sig till slut. Sen tog vi fel taxi till hotellet så vi fick betala 3 ggr så mycket pengar som en tur ska kosta. Det förstod vi efteråt. Så första intrycket var ju att folk bara vill åt våra pengar.
Vi hade hyrt rum på Febris Hotel och Spa på Kuta Beach. Hotellet var fint, särskilt poolen. Men Kuta Beach är otroligt hysteriskt med en aldrig sinande ström av bilar på gatan, folk som sliter i en för att man ska gå in i just deras Spa, Butik eller Restaurang, och massor med turister på gatorna.
Näää, inget för oss avgjorde vi. Vi hade bokat 3 nätter där. Vi surfade runt och hittade ett hotell utanför Sanur Beach istället. Där skulle vara lite lugnare, så det bokade vi. Det är ett riktigt fint hotell som heter Harrads som hade ett bra erbjudande, ca 250 kr per rum per natt.
Under tiden på Kuta Beach hann vi med att äta riktigt god mat. En kväll travade vi iväg ganska långt till en indisk restaurang som var prisbelönt. Andreas hade hittat den någonstans, på internet eller i vår guidebok. Han gillar indisk mat. Detta var något i hästväg, helt otroligt gott. Vi njöt allihop i fulla drag. På vägen dit hittade vi en restaurang som serverar Peking-anka. Det bestämde vi oss för att äta kvällen efter. Sagt och gjort, vi gick dit dagen efter, dvs i lördags. Det var också sanslöst gott.
Förutom att äta mat så har vi mest badat i poolen. Vädret är så hett här så poolen är varm på eftermiddagen. Och då menar jag riktigt varm. Över 30 grader. Man är i så länge att huden är riktigt skrynklig när man går upp. Vi har också lyckats surfa lite på nätet, tvätta vår tvätt och scanna in ett hyreskontrakt för huset vi hyrt i Rayong. Vi letade 3 dagar efter en scanner här - ingen har. Snacka om icke datoriserat samhälle - ingen visste vad vi pratade om. Tills slut hittade vi en på det enklaste internet café vi sett. Ibland blir man överraskad....
Vi är väldigt dagvilla. Idag diskuterade vi vilken dag det är. Efter en kvart så har man glömt det igen - var det nu lördag eller var det söndag?? Ingen vet. Vad vi vet är dock att på tisdag så är det hinduiska nyåret och det firar man här på Bali (där 70% är hindu) med att ha en "Silent Day".  Balineserna tror att om alla är tysta och håller sig hemma i stillhet så vill inte dom onda andarna landa på ön.  På vårt hotell visar de biofilmer hela dagen för att vi ska ha nåt att göra. Ingen kommer vara ute på gatorna och allt är stängt. På måndag kväll (borde vara imorgon eftersom jag har för mig det är söndag idag...:-)) så ska man bege sig in till stan för då är det en massa happenings och firande överallt. Det ska bli kul att se.

Febris Hotel på Kuta Beach

Markus njuuuter i stora drag.

Snabb service var det vid poolen iallafall... :-))

Kuta beach går ju iallafall inte att jämföra med Koh Lantas stränder....

Så här fina skålar med vatten dekorerade med blommor står överallt i på spa avdelningen på hotellet.

Så här glada var vi när vi ätit Peking - anka...jättegott...

Stryp mig inte mamma...:-))